Geen evenementen in de Kasteeltuin

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHelmond – In de Kasteeltuin in Helmond mogen de komende tijd geen grote evenementen gehouden worden. Dit heeft de bestuursrechter in Eindhoven besloten.

De gemeente mag in afwachting van een nieuw bestemmingsplan geen grote evenementen toestaan in de kasteeltuin. De rechter gaf dinsdag aan dat het huidige gewijzigde bestemmingsplan nog niet van voldoende kwaliteit is. Binnen vier maanden moet de gemeente besluiten of de evenementen op een andere locatie door kunnen gaan.

Evenementen Kasteeltuin
Buurtbewoner David Lau besloot eerder dit jaar een zaak aan te spannen tegen de gemeente. Samen met andere omwonenden ervaarde hij veel overlast van de evenementen. In het bestemmingsplan dat op dat moment van kracht was, stond de Kasteeltuin omschreven als openbaar groen. Grootschalige evenementen vallen daar niet onder. Toch gaf de gemeente vaak toestemming voor evenementen rondom het Kasteel. De rechter in Den Bosch stelde Lau daarom op 13 april dit jaar in het gelijk. De evenementen die in de Kasteeltuin gehouden werden, waren in strijd met het bestemmingsplan dat op dat moment van kracht was.

Overlast
Deze uitspraak leverde Lau echter niet veel op; de gemeente bleef vergunningen verstrekken voor evenementen. Lau stapte daarom in november opnieuw naar de rechter. Tijdens de zitting verklaarde hij:”Ik ben een redelijk mens en ik ben niet principieel tegen evenementen in het park. Maar ik heb het gevoel dat ik niet serieus word genomen door de gemeente. Er is echt wel iets aan de hand. In 2010 ben ik er letterlijk ziek van geworden. Het is de opeenstapeling van evenementen, de grote aantallen mensen, de herrie, daar gaat het mij om. Als je belt met de gemeente, komt er soms iemand kijken. Maar meestal gaat de harde muziek gewoon door. Het zit bij mij diep. Het is mijn huis, maar ik kan nergens naartoe. En ik praat niet alleen voor mezelf, maar ook namens andere omwonenden.” Tijdens dezelfde zitting vroeg Lau aan de bestuursrechter om de evenementen die op dat moment op de agenda stonden te verbieden. Het Kasteel van Sinterklaas behoorde ook tot die evenementen.

Geen verbod
De gemeente gaf aan hard bezig te zijn aan een nieuw bestemmingsplan voor de Kasteeltuin. In dat bestemmingsplan zouden er wel grote, meerdaagse evenementen toegestaan zijn op de grond rondom het kasteel. Tevens werd aangegeven dat er via de evenementenvergunning afspraken met de organisatoren gemaakt zouden worden om de overlast te beperken.  Op basis van deze verklaring besloot de rechter dat het niet nodig was om de evenementen te verbieden. Dinsdag gaf de rechter echter aan dat het gewijzigde bestemmingsplan van onvoldoende kwaliteit was. Tot er een nieuw, verbeterd bestemmingsplan verschijnt zullen er daarom geen evenementen plaats vinden in de Kasteeltuin. Op de korte termijn zal dit geen gevolgen hebben, omdat er tot april geen evenementen gepland staan.

Door: Janneke Koster

Geplaatst op december 20, 2012, in Politie & Justitie, Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Plaats een reactie